In Mooi Rooi (lokale krant van Sint Oedenrode) stond een mooie recensie over het concert van afgelopen zondag: Trio A Capella in de Knoptoren:
Vierde Editie Trio A Capella toont vocale kwaliteiten
Foto: Cor van Oorschot
Sint-Oedenrode – Lenteconcert in de Knoptoren door mannenkoor ‘Dubbel zes’, ‘All Woman’ en ‘Ratatouille’. Op het programma koorwerken en meerstemmige liederen in uiteenlopende muziekgenres. Gehoord in de Knoptorenkerk zondag 20 maart 2016. Organisatie: Roois Kultuur Kontakt.
Door: Mattie De Schepper
De opzet van de vorige drie edities was ongewijzigd: een groep bestaande uit mannen, een groep enkel vrouwenstemmen en groep voor gemengde stemmen. Zowel vóór als na de pauze wisselden – in dezelfde volgorde- de ensembles elkaar af met een blokje van telkens ca. 20 minuten.
Fijne sfeer en waardering
Bij binnenkomst in de Knoptoren was meteen te merken dat sfeer tussen de ensembles goed was. Ze hadden elkaar horen inzingen en waren niet alleen vol bewondering voor elkaars sound en kwaliteiten maar ook voor de akoestiek van de Knoptoren.
Gezien de goed reputatie van alle drie de ensembles en het succes van de vorige edities was de opkomst van het publiek wat teleurstellend. Gelukkig waren er de vaste fans, aanhang van de drie koren en kon dirigente Monique Joosten rekenen op de opkomst van zowat het voltallige aanwezige Roois kamerkoor.
Kamerkoor Ratatouille heeft haar roots in Boxtel en wordt evenals het Roois Kamerkoor geleid door Monique Joosten. Doorheen werken uit verschillende stijlperiodes kwamen de vele kwaliteiten van ratatouille goed in beeld. Naast een uitgebalanceerde koorklank die, hoewel vaak bescheiden aan volume, prachtige nuances kent, weet Monique Joosten het stemmenmateriaal optimaal aan te wenden. Hun optreden kenmerkt zich door verfijning , subtiliteit en inleving.
Het vrouwenensemble All Women o.l.v. Ien Boumans was al eerder te gast in de Knoptoren en bracht een mix van wereldse en hedendaagse muziek. Mij viel op dat, ondanks dat er een aanzienlijk aantal koorleden gewisseld waren, de kwaliteit van drie jaar geleden minstens geëvenaard werd, aan homogeniteit en verfijning was zelfs nog gewonnen. Complimenten voor de arrangementen gemaakt door Ien Boumans. Individuele stemkwaliteiten kwamen in sologedeeltes overwegend goed tot hun recht. Onze eigen Marike de Kroon bevindt zich bij All Women in goed gezelschap.
Vocaal Mannenensemble BV “Dubbel Zes” o.l.v. Wilbert Friederichs, ook geen onbekende meer , weet de akoestiek van de Knoptoren meesterlijk te bespelen. Hun jarenlange ervaring aan ensemblezang in zeer uiteenlopende stijlen maakt dat hun repertoire staat als een huis. Deze mannen kennen elkaar en zijn aan elkaar gewaagd. Zonder dirigent en zonder partituren bespelen zij elkaars stemvoering, ze zingen luisterend, soms zelfs fluisterend. Het was genieten van perfect homogene unisono’s, speelse dialogen, van door humor gedragen sentimentaliteit, een voortreffelijk dictie, stembeheersing en kleurrijk klankpallet.
Complimenten en hoogtepunten
Tot mijn vreugde was er in elk blokje minstens één Nederlandstalig nummer te horen. Mede door de subtiel gekozen choreografie en goede dictie kwam de zeggingskracht van deze liederen heel goed over op het publiek. Om verschillende redenen kregen van mij drie sterretjes in mijn programmablad: ‘Deep Peace’ van Phil Douglas, ‘Cantate Influenza’ van Anton Maessen, Mad World van Ronald Orzabal, en Winter in arr. Van Ien Boumans.
Recente reacties